Identifikace UFO: Kondenzační stopy za letadly – contrails

Kondenzační stopy, odborně nazývané kondenzační sledy za letadly, nebo anglicky contrails. Typicky vidíme na obloze mléčně bílé dlouhé čáry, které se tvoří za vysoko letícími letadly. Jak tyto čáry vlastně vznikají, proč se někdy rozpadají hned za letadly a jindy zůstávají na obloze? A proč jsou někdy považovány za UFO?

Charakteristické znaky:
– protáhlý tvar
– v letových koridorech
– bílá, našedlá barva, oranžová při nasvícení sluncem

Kondenzační stopy se objevují za proudovými letadly, letícími v určité výšce (obvykle to bývá mezi 8 a 12 km výšky). Vznikají tím, jak se proud horkých spalin, obsahující především oxid uhličitý a vodu ve formě páry, ochlazuje promícháním s okolním velmi studeným vzduchem. Vznikají vodní kapičky a posléze drobné ledové krystalky, které pak vytvářejí typický bílý pruh za motory letadel. O tom, v jaké výšce začne vznikat a jak dlouhou bude mít kondenzační pruh životnost, rozhodují meteorologické podmínky: především vlhkost, teplota a tlak vzduchu. Na webu si můžete velmi názorně nasimulovat, za jakých podmínek bude contrail vznikat – ZDE.

Podle okolních podmínek se kondenzační pruhy za letadly rozpouštějí rychleji nebo pomaleji. V druhém případě zůstávají bílé pruhy cirrovité oblačnosti dlouho na obloze a v místech s hustým leteckým provozem se dokonce podílejí na vzniku specifického druhu oblačnosti. Někdy dochází ve větších výškách k rychlým pohybům vzdušných mas a původně přímé pruhy se různě nařasí, zakličkují nebo zvlní a právě v těchto případech jsou někdy považovány za neidentifikovatelné objekty v atmosféře.

2012.02.16.01-UFO-Masečín
„Na nebi nás s přítelem zaujala jasná klikatá čára tvořící 14 oblouků – vlny. Nejdřive jsme se tomu smáli, pak dlouho vymýšleli, co to může být. Čára to byla tenká – měla ostré hrany (ne jako u letadel palivo co se rozfouká)
Zajímave na ní bylo, že končila a začinala (resp. neviděli jsme odkud přichází). Pozvolna se ztrácela, v ohybech byla vidět déle – jasnější, pak jakoby se světlo z celé té čáry přelilo na její začátek – tam se pak jevilo jako zářivá koule. Skryl ji mrak – ještě za ním svítila – stále méně až nic.“

Z vyjádření ČHMÚ: „…Podobné vlnovité úkazy se objevují při vlnovém proudění, kdy i mraky mají podobnou strukturu. V tomto případě se do této oblasti dostaly kondenzační pruhy za letadlem, které s amplitudou, závislou na periodické změně směru a rychlosti větru, nabývají spirálovitý tvar.

K velmi nápadnému a opravdu tajemně vypadajícímu vzhledu kondenzační stopy za letadlem někkdy přispěje slunce. Stačí, aby stopu osvětlovalo zespodu – tedy v okamžiku kdy je nízko nad, nebo ještě lépe pod obzorem. Sluneční světlo, zbarvené sytě oranžově se pak odráží od spodní části kondenzační stopy. Dostatečně vzdálené letadlo již pak není vidět a pozorovatel sleduje jakousi tajemnou ohnivou „kometu“.

K velmi zajímavému případu tohoto typu došlo večer 10. srpna 2003 u Lipenské přehradní nádrže, kde rekreanti natočili na video těsně nad západním obzorem tajemně vypadající objekt.

Po téměř detektivním pátrání se nám podařilo zjistit, že šlo o takto nasvícenou kondenzační stopu, navíc pozorovanou z 80ti kilometrové vzdálenosti, kdy byl její obraz už trochu zdeformován. Vypátrali jsme dokonce konkrétní letadlo, které mělo tento zajímavý případ UFO na svědomí. Nedlouho poté se ukázalo, že takto vzniklých tajemných pozorování UFO je více a zmíněný lipenský případ není žádnou výjimkou.

Další informace naleznete zde:

Kondenzační stopy za letadly (ČHMÚ)
Contrails versus chemtrails
DVOŘÁK, Petr. Letecká meteorologie. Cheb : Svět křídel, 2010. ISBN 978-80-86808-85-7
SKŘEHOT, Petr. Velký atlas oblaků. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-2015-6.

Čtěte také další díly seriálu.


 



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*